onsdag 3 mars 2010

Vårkänslor!

Ärligt talat börjar till och med jag att få nog nu.
Av snön alltså.
Men det törs jag knappt säga. Jag tänker att jag ska vara glad att det är riktig vinter...
Varför?
Jo, för innan all snö och kyla kom så gick jag omkring och gnällde om att det blir ju för f-n ingen riktig vinter längre! Det blir bara regn, ljummet och slask trodde jag. Grått och eländigt...
Det blir aldrig några vintrar med snödrivor och sparkväder, som det var när jag var liten...
Jag fick så jag teg.
Det blev verkligen VINTER med stora bokstäver!
Gubben min blev riktigt sur när jag glatt utropade att "Nu slipper vi flytta till Sibirien!" mer än en gång! Han hade iaf inte tänkt följa med dit...
Äntligen snö! Massor av snö! Och ännu mer snö!
Första natten det var 25 minus släpade jag med mig honom på en morgonpromenad
klockan fem. Jag tittade nämligen ut och undrade vad sjutton som hänt ute! Vi trodde det var norrsken först... Men det var ett naturfenomen som uppstått runt oss här
i Smedjebacken. Ljuspelare rakt upp hundratals meter på himlen från alla gatljus! WOW!
Synd att jag inte hade batteri i kameran då. Hela luften vibrerade av iskristaller!
Aldrig hade jag sett ngt liknande. Det var omkring nyår...
Men för typ en vecka sedan läste jag om vad det var
i Aftonbladet. Ett ovanligt fenomen tydligen. Det är jag glad att jag fått se på mkt nära håll...
Och jag är uppriktigt glad att vi fick en riktig vinter till slut.
Nu fasar jag dock lite för vad som händer när allt börjar smälta...
Men som sagt nu börjar jag få starka vårkänslor.
Det är solen och ljuset som får mig att längta till balkonglivet igen!
Att odla pelargoner igen och att sitta i solen och känna värmen mot min hud...
Lägga mig i solstolen och bara njuuuta! Åh, vad jag längtar!
Hoppas, hoppas att vi får en riktigt varm härlig sommar!
Jag kryper i säng igen. Klockan är bara kvart i fem... När jag kliver upp ska jag nog städa lite. Alla dammtussar i hörnen syns alldeles för bra nu när solen tittar fram!
Ha en bra dag!

4 kommentarer:

Penselkvinnan; sa...

Hejsan, när du gick o la dig så fick jag gå upp. 4:40 vaknade dottern. Usch säger jag, förkyld o ont i halsen har jag också. Men håller med dig vilken fin vinter vi haft. Fast nu börjar även jag längta till våren. Ha de gott

SusanLotus sa...

Ojdå! Inte kul att vara sjuk! Hoppas att du kryar på dig snart. Själv ska jag krypa ner en stund nu istället. Somnade aldrig om eftersom gubben min går upp fem och sen dess har jag varit vaken och pysslat lite. Men nu går ögonen i kors och jag dunkar snart huvudet i tangentbordet... Vi hörs snart igen! :)
Kram

Tatsi sa...

Toden totta, jo riittäisi mullekin. Kevääntuntua odotellessa...

SusanLotus sa...

Kul Tatsi att du tittade in igen! :)
Ja, det ska bli härligt när vårvärmen slår till på allvar.