torsdag 5 augusti 2010

Gamla stan i Stockholm...



Här kommer lite fina bilder från ett vackert Gamla stan i Stockholm!
Mikaela mötte upp oss på torget och vi tillbringade kvällen med henne.

Skymning över Stortorget.

Och vi tog en fika, varm choklad och lite gottgott på Chokladkoppens café.
Anders beställde en jättegod cheesecake med vit choklad som verkligen var en riktig delikatess.
Jag smakade lite på den men glömde tyvärr att ta kort. Det borde jag ha gjort för den var så fint dekorerad med vita chokladflingor och en sås på tallriken med texten CHEESE :)
Mikaela kämpade för att få i sig den största kanelbulle jag sett!
Själv drack jag en stor iste och åt inte ens en onyttig glasspinne under hela resan :)


Det var en härlig kväll! Varmt och skönt och fullt med turister...
Cafét och uteserveringarna runt omkring var fullsmockade. Det märks att Europa har sin industrisemester i just augusti.
Men det är ju så Gamla stan ska vara sommartid. Det är en del av tjusningen :)

Vi tog en lång promenad på Västerlånggatan och tittade i alla butiker och skyltfönster...
Det är så kul att de håller öppet till sena kvällen. Känns nästan som att vara utomlands i södra Europa.

Innan vi skulle ta adjö av min dotter och ta in på vårt fina Best hostel, som ligger intill Storkyrkan och Stortorget, satt vi en bra stund på torget och bara tittade på folklivet och njöt av den sköna sommarkvällen...

En turist hade tagit sin ryggsäck och lagt sig att sova på trappan till Svenska Akademin, men
honom ville jag inte ta kort på. Han slapp nog frysa denna natt iallafall...
Och vi hade nog kunnat sitta ute hela natten och bara haft det bra och insupit den mysiga atmosfären.

Här är iallafall ingången till vårt krypin för natten...

Vårt rum är fönstret ovanför Anders och Mikaela.

Vi hade turen att få ett jättefint rumt längst ner i hörnan med fönster åt två håll. Receptionen låg precis mittemot vårt rum, men det störde oss aldrig. De flesta kom hem före midnatt och gick och lade sig efter lite nattliga bestyr.
Det var sååå tyst på natten. Tystare än i Smedjebacken!
Det enda vi hörde var Storkyrkans klocka som slog varje halv och hel timme...


Här är en del av vårt fina rum! Mikaela ville såklart se rummet vi bodde i innan vi sa godnatt...
Här vill jag bo under alla mina Stockholmsbesök för jag sover sååå gott i den där sängen!

Fler bilder från Stockholmsresan kommer imorgon.
Nattinatt!

Inga kommentarer: