söndag 1 augusti 2010

Ugnspannkaka med hallon!

Grunden till denna ugnspannkaka är ett recept från min, tyvärr bortgångna, gudmor Sirja.
Jag har laborerat lite med receptet genom åren och kommit fram till en smet som jag tycker blir perfekt.
Jag brukar ofta blanda i bär. Som denna gång hallon...

Receptet:

4 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
4 dl vetemjöl
ca 8 dl mjölk
50 gr smält margarin
( valfria bär )

Vispa ihop alla ingredienser väl i en skål och häll allt i en smord form.
Grädda i 175 graders ugnsvärme i ca 45 minuter tills pannkakan har fått en fin färg.



Det blev som sagt ugnspannkaka till middag här hemma idag!
Jag hade lite mjölk som jag ville ta vara på innan vi åker till Stockholm igen. Imorgon bitti drar vi dit igen på ett par dagar. Rötmånaden gör ju att det mesta blir dåligt på bara ett par dagar så jag ville tömma kylen på färskvaror...

Det ska bli skönt att åka iväg en sväng igen. Alltid lika roligt med miljöombyte!
Och jag älskar att vara på resande fot. Oavsett om det är en kort eller lång resa.
Mycket roligare att komma hem sen också... Jag uppskattar små avbrott i vardagen!  :)

 Denna gång ska vi bo på hostel i Gamla stan. Alldeles vid Stortorget.
Roligt att "vara turist och bo på hotell" i Stockholm denna gång.... :)

Nu ska jag rensa blommorna på balkongen och kolla att de har vatten så det räcker tills vi kommer tillbaka.
Det har ju regnat rätt friskt senaste dagarna, så antagligen behöver jag inte vattna så mycket.

Ha en fortsatt god kväll!

Inga kommentarer: