lördag 27 augusti 2011

Nu åker vi till Indien!


Först ville jag göra ett kort med tema Indien!
Jag har gjort det i en teknik som kallas
"Paper napkin transfer technique".

Den går ut på att man stryker fast servettmotiv och plastfolie
på sina kort. Det ger en känsla av tyg eller sammet på kortet.

Kortet kommer att vara med i följande utmaningar:

 Indien är så härligt med alla sina färger!
Jag är riktigt svag för indiska tyger, lyktor och kuddar ...

 Självklart var jag tvungen att shoppa på Indiska i Gamla stan när vi var i Stockholm.
Jag gick omkring länge och väl innan jag bestämde vad jag ville ha.
Helst hade jag tagit med allt i butiken...


Anders var tålmodig och väntade ... och väntade...
tills jag var klar. Han vet ju att det blir fint hemma sen... "Blink"


Jag får inte nog av alla vackra saker på Indiska. Titta bara på dessa fina lyktor!
Kan man bli annat än glad av att titta på dom?

Vacker dukning!
Hade gärna haft det så här i mitt kök...

 Efter att vi varit och shoppat på Indiska så gick vi vidare till
Kristallrummet på Västerlånggatan.
Dom har så vackra smycken av alla sorters ädelstenar.
Love them all!


Turkoser är underbara tycker jag. Så jag blev ju tvungen att ta
kort på den vackra skyltningen.
Men det blev ingen shopping här denna gång.

 Eftersom vi var hungriga och ändå var inne på allt som är indiskt denna dag
så åkte vi till Govindas på Fridhemsplan för att äta ayurvedisk mat.

Klicka på bilden så kan du läsa Menyn!
Både min dotter och jag tycker att det är underbart gott med vegetarisk mat
och här var vi ofta och åt under tiden jag bodde i Stockholm.

Detta var vad vi åt.
Man får äta hur mycket som helst och fylla på mat flera gånger om man så vill.
Så hit ska man gå riktigt hungrig.

Det finns även ett litet loft där du kan sitta och äta.
Man sitter på kuddar på golvet med små låga bord framför sig.
Miljön är så vacker med fin konst på väggarna och indiska lyktor.
Här brukar Thomas di Leva sitta och äta :)

Han och jag delar födelsedag. Fast det har ju inte med saken
att göra egentligen. Men jag gillar honom skarpt och hade så
gärna velat se honom när han var i Ludvika senast men missade det.
Nu kommer han snart till Cassels i Grängesberg men eftersom vi inte har bil
blir det inget besök där då heller. Men det går flera tåg.

Detta var en del av vårt besök i den " Indiska delen av Stockholm " .
Mer bilder kommer imorgon...

Då får Ni se vad jag shoppade också! :)

Ha en riktigt fin lördag!
Sussie

29 kommentarer:

karinl sa...

Indiska i Gamla Stan är en härlig butik! Där brukade jag ofta titta in när jag bodde i Stockholmstrakten och jag brukar ta en sväng dit ibland när jag besöker huvudstaden. Utbudet är så mycket större än på Indiska här.
Govindas tror jag att jag har varit på. Den låg på den tiden på Sankt Eriksgatan på Kungsholmen. Eller också var det en annan indisk restaurang. God mat var det i alla fall.
Det ska bli spännande att se vad du handlade!
Ha en trevlig helg! Kram

SusanLotus sa...

Ja, den butiken är så mysig. Rum efter rum med fina saker. För att inte tala om källarvalvet :)
Kram och ha en fin dag!

PS. Du verkar ha gjort ett nytt inlägg men jag får inte upp det. Kan du ha glömt att publicera det?

Sue B sa...

Oh WOW! this is a gorgeous card Sussie! very to my taste! I love the textures and colours - beautiful!!!
Thanks for sharing your photos. I love the look of the Indian in The Old Town Shop and the restaurant looks lovely and exotic, very atmospheric!
Look forward to more photos!! :-))
Have a lovely weekend!
Hugs Sue xx

SusanLotus sa...

Thank you Sue!
I wish you a wonderful weekend too!
Hugs!

Frideborg sa...

Ja Indiska har mycket fint. Ska bli spännande att se vad du köpt.
Kram Marina

till-vidas-ara sa...

Jamen åååh, det var ju så det hette det där stället! Govindas, har också varit där en gång, och åt så gott, och Dilvea var där också och log så rart mog mig så jag blev alldeles generad, jojo, det är alldeles sant, och jag var rödhårig på den tiden, långt rött hår, så det var kanske mer i ahns smak, hihi...och så drack jag den där goda youghurtdrycken...vad tusan hette den nudå, vet du?!?
härliga bilder som ger mersmak...mmm

kramar i natten, Lycke

SusanLotus sa...

Tack Marina och Lycke för att Ni tittar in och kommenterar! :)

Roligt att höra om dina minnen. :)
LASSI heter drycken och det är olika smaker på den från gång till gång.

Kram!

Glenda Atkins sa...

Your card is very beautiful, I will have to look up that technique as the results are so lovely. Just a wonderful card! Thanks for joining us at Lexi's Creations this week.

Evas Pyssel sa...

Håller med...det är ljuvligt att gå runt på Indiska och känna dofter och se allt vackert. Ljuslyktorna är jättevackra. Kul att se vad du köpte.Ser ut som ni fick en underbar middag också. Kram Eva

SusanLotus sa...

Thanks Glenda!
I made several cards now in that technique and will show one now and then. Try it! It´s fun and easy :)

Tack Eva!
Ja, bilderna på shoppingen kommer imorgon kväll. Idag har det kommit lite annat emellan. Kram och ha det bra!

till-vidas-ara sa...

Jaa! Lassi hette den ju! måste lära mig hur man gör den! Men ni är inte i indien på riktigt väl? Är ni? spindlarna lät ju lite otäckt, men Indien ååå i sådana fall, har alltid velat åka! Ja, kvällen och natten igår var underbart varm. och barnasinnet är bra att vårda, skulle inte överleva utan.

många kramar Lycke

SusanLotus sa...

Jag vet inte heller hur man gör den tyvärr. Och nopp, vi är inte i Indien på riktigt. Men jag hade gärna varit där. Verkar vara ett spännande och annorlunda land :)
Vad skulle man göra utan sinna drömmar? Och usch. vi har fått massor av "hemska objudna gäster" !
Nackdelen med att ha öppet jämt... gillar ju att vädra.
Ha en toppenfin dag! KRAM

Myricas Farmor sa...

Vilken härlg runda ni var ute på.
Det är ju så mysigt med indiska, vi har en här oxå och jag måste bara knalla in när jag är i staden.
Maten har jag aldrig provat det skulle vara kul, jag gillar vegetarisk mat, det blir ofta det till middag.
HA det gott
kram

Caroline sa...

Beautiful!!! Love the colours... my favourites Turquoise and purple.. and India/Eastern cutlture is such an inspirational subject.

Anonym sa...

Just LOVE it!!! Just gorgeous.Thank you for playing along in the challenge this week
@ Lexi's Creations.

maska sa...

Hei.
Flott kort med serviett moriv på. Jeg har også samlet servieter for å prøve ut denne teknikken.De ligger å venter enda. :)
Hyggelig tur til India. Likte godt måltidet dere hadde.
Ha en fin uke.
Klem.

SusanLotus sa...

Thanks ladies for your lovely comments! :)

Tack för fina kommentarer!
Ha det gott! Kram

Sussie B sa...

Hejsan

Vilka varma härliga färger ditt kort har. Min mamma gillar även dessa färger. Själv så är jag mer för blått och lila. Hoppas du har det bra och att även du har fått solen till dig.

Kram
Sussie B

Jingle sa...

This is very pretty! Thanks for joining the Pixies this week!

SusanLotus sa...

Tack, här har det inte varit så bra väder idag.

Thanks Jingle!

Sussie B sa...

Hejsan!

Här varierar vädret från sol till regn och tillbaka till regn. Men i fredags så var det ordentligt fint här.
Hoppas du har det så bra du kan, och att du har mycket inspiration till dina kort.

Kram
Sussie B

SusanLotus sa...

Tack Sussie!
Jodå, jag tycker ju om höstmörkret och den friska luften så jag tycker att vi kommer in i en jättemysig tid nu... Försöker göra ngt litet varje dag iallafall. :) KRAM och ha det bra.

Steph L sa...

Wow this really fits in with our "around the world" theme. It's beautiful. Well done.
Thanks for joining us at Glitter Geeks and God luck. Hope to see you again soon.
Hugs Steph xxx

SusanLotus sa...

Thank you very much Steph M!
Hugs!

Faith A at Daffodil Cards sa...

Another beautiful card

SusanLotus sa...

Thank you Faith!

xxxtglxxx sa...

Wow again at your fabulous pictures rich in texture and design :)

Gorgeous and luxurious.

That is also a very beautiful and serene image on the card and your colours are spot on! :)

hugs

xxalisonxx

Lin sa...

Interesting technique!

Thanks for joining us at Lexi's Creations with your pretty card.

Lin xx

SusanLotus sa...

Thank you very much for your positive commenting on my cards Alison and Lin! :)
I wish you both a joyful weekend!
Hugs!