lördag 3 september 2011

Litet snabbt scrappat kort och trubbel i paradiset...


Skapade ett snabbt litet kort nu på kvällskvisten!
Min gamla klasskompis Sussie B undrade lite hur man gör när man
gör ett kort med servett-tekniken jag pratat om.
Så här kommer en liten snabb instruktion i
PAPER NAPKIN TRANSFER TECHNIQUE:

Sätt på strykjärnet och ta fram strykbrädan :)
Lägg ett skyddspapper på strykbrädan och
sen det papper, eller som i det här fallet kartong,
som du vill föra över servettmotivet på.

Lägg på en bit plastfolie så att det täcker.
Se till att det är slätt.

Sen på med servetten!
Men bara det översta tunna lagret med motivet på.
Ta bort de andra två lagren på servetten.
På med ett till vitt skyddspapper. Stryk fast!
Jag brukar stryka i typ 15 sekunder.
( Bry Er inte om att strykjärnet är dammigt! Såg det inte förrän nu
och det används alltför sällan hos oss... )


Sen tar du bort skyddspappren och märker nu att servetten
sitter fast på pappret eller kartongen.

Sen är det bara att klippa loss det du vill använda på ditt kort!
Eller tex köra pappret med servetten på genom din BigShot med en die...
Och hur mitt kort blev ser du ju överst!
Hoppas att detta var en någorlunda bra instruktion som någon kan ha nytta av.

Lördagskvällen hos oss förflyter lugnt.
Gubben såg lite sysslolös och vilsen ut så nu är han satt i arbete!  ;)
Han sitter och sorterar och hjälper mig med att komma i ordning i
hobbyrummet. Radion står på och vi lyssnar på Mix Megapol.
Och jag väntar på att få lyssna på Sven Wollter som brukar
prata och spela musik på lördagskvällarna. Hans röst är så härlig...

Igår var det inte lika lugnt här i vårt lilla hem.
Då var det lite trubbel i paradiset!
Så här gick det till när vi skulle göra vår lilla video med utlottningen:


Meningen var inte att det skulle komma med på videon
och när vi såg det tyckte vi att det var otroligt löjligt!
Jag trodde att jag glömt sätta på videon...
Man inser hur larvig man kan vara ibland när humöret inte är på topp...
Ack ja, kanske bra att jag såg det där... För mitt missnöje med smärtor
och brist på träning och annan motion på grund av det har gjort mig tjurig.
Tur att inte resten av kvällen kom med på video!  ;)

Nu får jag pussa min tålmodige gubbe lite extra!
Ha en riktigt trevlig lördagskväll!
Sussie

13 kommentarer:

Angelica sa...

Jätteläcket kort och tack för instruktionen. Har aldrig testat, men nu ska här letas servetter!
Trevlig helg!

till-vidas-ara sa...

Hihihi, vad kul med videon. ja, de där männen, vad mycket de får stå ut med :) jag tvingade min att filma ikväll jag :) första videoförsöket på bloggen (ler), men han är duktig. måste lära mig mer, så mycket man vill testa. ville få dotra att sjunga en sång medn hon stenvägrade idag, snopet, hon brukar alltid vilja, kanske lilla tonåren :)
du skulle behöva komma hit och hålla en kurs med mig om det där fantastiska korten du gör, det hade varit fint..

kramar en lördagkväll, Lycke

Caroline sa...

Gorgeous card!! Love it.. love it :)

SusanLotus sa...

Tack för de snälla kommentarerna kommentarerna! :)
Thanks for your kind comment Caroline! :)

Trevlig helg! Have a nice weekend!
Kram/Hugs!

Sue B sa...

Hee hee love your video!! is just like our house!!!

Thanks for sharing how to do the Napkin Technique, you explained very well. Looks fun to do!

Ah the rain was back again today! just glad that I took some time out yesterday to sit in garden. It is very small garden, more a back yard. But we have a bench and quite a few flowers which is nice. Will take some photos next time it is fine!

Have a great Sunday!
Hugs Sue xx

SusanLotus sa...

:D Thanks!
A small garden is a garden too! I´m sure it´s very nice and I´d love to see how it looks like. Weather is up and down here too. Sunny morning today, I am newly awake and it´s time for some breakfast.
Have a very nice sunday!
Hugs!

maska sa...

Hei
Ja videoknappen kan leve sitt eget liv. Man kan få en liten aha opplevelse.
Flott beskrivels du har lagt ut med serviett kortet.
Ha en fin dag.

xxxtglxxx sa...

Stunning corset - I cant believe you did this from Tissue paper! :)

Brilliant work Sussie :)

Have a great week,

hugs

xxalisonxx

PS - your workdesk looks like mine today! :D I keep all my little gems in tubs like that and scraps of paper everywhere :) lol.

Myricas Farmor sa...

Tack för att du visa hur man gör, det måsete jag prova.
Det ser så fint ut.
Ha det gott
kram

SusanLotus sa...

Thank you Alison!
Have a great week!
Hugs!

Tack Farmor Ankus!
Ja, det är ju lätt som en plätt så då går det fort att fixa ett litet kort. Och man har ju lite överblivna servetter hemma mellan varven. Kram och ha en jättefin dag!

Sussie B sa...

Tack Sussie!

Tack för en riktigt bra förklaring av den här tekniken.
Bara jag hittar en snygg servett ska jag sätta igång.

Kram
Sussie B

SusanLotus sa...

Hoppas att du fick kortet för jag skickade detta till Dig så att du skulle få se tekniken "på riktigt" . Synd att du inte bor nära för då hade du kunnat titta in hos mig och sitta och pyssla. KRAM

Sussie B sa...

Hejsan

Tack för kortet...fick det igår. Kortet hade varit i Uppsala och vänt. ;-)
Kul sätt att använda plastfolie som ett typ av klister. Måste vara underbart att använda sig av när man inte är så bra att teckna, och ändå skapa vackra kort.

KRAM
Sussie